1 Ocak 2012 Pazar

nardugan bayramınız kutlu olsun


   Aman efendim bizde âdettendir dini bayramlarda,resmi bayramlarda,kurtuluş günlerlerinde ve minimum bütün özel günlerde toplu mesaj atmak.

      Dün gecede yeni yılımı kutlayan onlarca mesaj aldım ama içlerinden biri vardı ki Nardugan Bayramımı kutluyordu..
   
      Siz hiç duydunuz mu Nardugan Bayramını ?? ya da sizin evde kutlanır mı bu bayram???

       Bilenleriniz vardır belki  ama ben bu bayramı dünkü mesajdan sonra öğrendim ve benim gibi ilk kez duyanlar için neymiş bu Nardugan Bayramı anlatıyorum efendim...


                                                                                                                        
Nadurgan, nar=güneş, tugan, dugan=doğan  yani Doğan güneş anlamına geliyormuş.


Ön Türkler'de ve İslama kadar olan Türkler ile Sümerlerde de aynı adla anılan yeni yıl bayramıymış.
Her yıl 22Aralık'tan sonra gelen ilk dolunayda kutlanırmış.Bunun nedeni ise Türklerin  eski inanışına göre gece ile gündüz sürekli savaştıklarına inanılır ve 21 Aralık  günü en uzun gecenin ardından  günler  uzamaya başladığından  22 Aralık günü Türkler için anlamı büyükmüş ve bu günü takiben ilk dolunayın çıktığı ilk gün yeni yılın ilk günü  olarak kutlanırmış.
Bu gün içinde tüm Türkler  ölümsüzlüğün simgesi olan veTürk Mitoloisi'ne göre tüm insanların türediği olan ağaç Akçaçam Ağaçları (Hayat Ağacı)süslenir ve altında türlü gelenkesel oyunlar oynanır, kopuz  eşliğinde şarkılar söylenir eğlenceler düzenlenirmiş. Dallarına bantlar bağlanarak o yıl için dilekler dilenirmiş.Bu bayram için, evler temizlenir. Güzel giysiler giyilir. Yaşlılar, büyük babalar, nineler ziyaret edilir, aileler bir araya gelerek birlikte yiyip içilirmiş. Bayramda, aile ve dostlar bir araya gelerek kutlanırsa ömrün çoğaldığına, uğur getirdiğine inanılırmış.
Bu geleneğin yine anayurtları Orta Asya da olan ve türlü nedenlerle Mezapotamya'ya göçen Sümerler'eTürklerden geçtiği oradan da Anadolu aracılığıyla Eski Roma'ya değin uzandığı ve günümüze kadar gelip günümüzdeki 1 Ocak yılbaşının temelini oluşturduğu sanılmaktadır.


Yılbaşı kültürünün asla giremeyeceği yuvamda bundan sonra ağaçlar süslenip  nardugan bayramı kutlanır mı bilinmez ama;ben sizlerin
Nardugan bayramınızı kutlarım efendim:))


Hepinize mutlu sağlıklı, huzurlu,paralı,aşk dolu bir yıl diliyorum.Tüm güzellikler bu yılda sizinle olsun sevgiler....

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder